Kerékpár szervizeléssel kapcsolatban hívj minket ITT!

Hogyan válassz kerékpárgumit? Egy helyen minden, amit tudnod kell

Hogyan válassz kerékpárgumit? Egy helyen minden, amit tudnod kell

A kerékpárgumi a kerékpár felnijére szerelt gumiköpeny, amely érintkezik az útfelülettel. A kerékpárgumi feladata a tapadás biztosítása, a gördülési ellenállás csökkentése és a kényelmes, hatékony kerékpározás lehetővé tétele különböző terepviszonyokon. Ezek a gumik lehetnek különböző típusúak és méretűek attól függően, hogy milyen kerékpározási stílushoz és terepviszonyokhoz vannak tervezve. 

2024.05.15 11:55

A kerékpárgumi a kerékpár felnijére szerelt gumiköpeny, amely érintkezik az útfelülettel. A kerékpárgumi feladata a tapadás biztosítása, a gördülési ellenállás csökkentése és a kényelmes, hatékony kerékpározás lehetővé tétele különböző terepviszonyokon. Ezek a gumik lehetnek különböző típusúak és méretűek attól függően, hogy milyen kerékpározási stílushoz és terepviszonyokhoz vannak tervezve. 

Cikkünkben összefoglaljuk a kerékpárgumikkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, illetve végig vesszük azokat a szempontokat, amelyek segítenek a megfelelő kerékpárgumi kiválasztásában, legyen szó bármilyen útviszonyról.

Ha szeretnéd megtalálni a számodra legmegfelelőbb kerékpárgumit, látogass el a BELO BIKE biatorbágyi üzletébe, ahol személyre szabott tanácsokat is kaphatsz a választáshoz.

Megnézem, milyen kerékpárgumik kerékpárok elérhetők!


Milyen szempontok alapján válassz kerékpárgumit?

Méret

Amikor kerékpárgumit választunk, a megfelelő méret kiválasztása nagyon fontos szempont, hiszen a gumi méretének illeszkednie kell a kerékmérethez a biztonságos tekerés érdekében. 

A kerékpárgumik méretezése kapcsán igencsak következetlen jelölésekkel találkozhatunk, ami megnehezítheti a választást. Van, ahol centiméterben, van, ahol milliméterben vagy épp collban adják meg a méreteket.

Nézzünk néhány alapfogalmat a méretezéssel kapcsolatban.

Felni

A felni a kerék azon része, amelyre a külső és a belső gumi kerül. Fontos, hogy a felni mérete megegyezzen a gumiabroncsok méretével, hogy biztosítsa a megfelelő illeszkedést és kompatibilitást.

ETRTO

Az ETRTO az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetségének szabványa, amely a gumik méretezésének egységesítésére jött létre a méretezés körüli káosz megszüntetése érdekében. Az ETRTO szabvány milliméterben adja meg a méreteket. 

Col:

Az angolszász országokban még mindig használják a hagyományos mértékegységeket, mint például a col-t. A kerékpár szaküzletekben és webáruházakban gyakran ezzel a mértékegységgel találkozhatunk, ezért érdemes ismerni.

Francia méretezés: 

A helyzet tovább bonyolódik a francia méretezéssel, amelyet a kerékpárok világában használnak. A francia méretezés három elemből áll, például: 650X23B. Ebben a példában a 650 az abroncs külső átmérőjét jelöli milliméterben, a 23 az abroncs szélességét mutatja milliméterben, a B pedig a szélességi kategóriát jelzi, amely ebben az esetben közepes szélességet jelent.

A leggyakoribb kerékpárgumi méretek (1” = 25,4 mm):

12”

203 mm

Ezekkel a méretekkel főleg gyermekkerékpárokon találkozhatunk.

14”

254 mm

16”

305 mm

Ezek is még gyermekkerékpár méretek, de már ideálisak nagyobbaknak is, például BMX vagy Camping bringákhoz is. 

18”

355 mm

20”

406 mm

24”

507 mm

Ez a leggyakoribb gyermekkerékpár méret.

26”

559 mm

A legtöbb MTB kerékpáron ezt a gumit találod, illetve a kontrás bicikliken is ezt alkalmazzák.

27”

630 mm

Félverseny kerékpárokon találkozhatunk velük, de ma már kevésbé gyakori.

27,5”

584 mm – 650B

Újabb MTB gumiméret.

28”

622 mm – 700c

Szinte bármilyen típusú biciklinél szóba jöhet, ez a leggyakrabban használt abroncs.

29”

622 mm

Akkor ajánlott, ha szélesebb MTB gumit preferálunk.

Típus

A legtöbb kerékpárgumi két részből tevődik össze: van egy belső rész, ami a nyomásért felelős, más néven a tömlő, és van egy külső rész, a köpeny vagy abroncs, ami a tapadást biztosítja a mintázatnak köszönhetően. 

A kerékpár gumiköpeny vagy egyszerűen csak "gumiköpeny" az a gumiabroncs, amely a kerékpár felnijére kerül, és érintkezik az útfelülettel. Ez a rész felelős a tapadásért, a gördülési ellenállásért és a kényelemért a kerékpározás során. A bicikli gumiköpenyek különböző típusokban kaphatók, amelyek között vannak országúti, terep- és városi használatra tervezett változatok, különböző mintázattal, mérettel és anyaggal.

Országúti kerékpár esetén keskeny és sima futófelületű gumikat használnak, melyek alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek, így jobb sebességet biztosítanak aszfaltúton.

Mountain bike (MTB) esetén szélesebb gumikat alkalmaznak vastagabb mintázattal, ami jobb tapadást és stabilitást eredményez terepen.

Városi és trekking kerékpárokhoz közepes szélességű gumikat választanak, amelyek kényelmesek és tartósak városi használatra, valamint alkalmasak vegyes terepre is.

A BELO BIKE kínálatában külső – és belső gumik közül is válogathatsz! 

Anyag

A kerékpárgumi anyagának kiválasztásakor fontos figyelembe venni több szempontot is.

Az anyag teljesítménye és súlya jelentős hatással van a kerékpár manőverezhetőségére és gyorsulására, míg a tartósság és ellenállóság meghatározza a gumi élettartamát. 

A defektvédelem és a tapadás fontos szempontok, amelyeket az anyag összetétele befolyásol. 

Emellett a kényelem és a környezetvédelem is szempont lehet az optimális anyag kiválasztásában. 

A kiváló minőségű kerékpárgumik általában nagy mennyiségű szilícium-dioxidot tartalmaznak, ami növeli a tapadást és csökkenti a kopást.

Az a legjobb, ha a kerékpárgumi anyagának kiválasztása az egyéni igények és a kerékpározási stílus alapján történik, hogy biztosítsa a legjobb teljesítményt és tartósságot minden körülmény között.

Tubeless vagy belsővel

A tubeless és a belsővel szerelt kerékpárgumiknak is vannak előnyei és hátrányai, így a választás attól függ, hogy milyen környezetben és stílusban szeretnéd használni biciklidet. A következőkben mindkettő kapcsán összegyűjtöttük a mellette és az ellene szóló érveket, hogy könnyebb legyen a döntés.

Tubeless gumik előnyei:

  • Alacsonyabb gördülési ellenállás: Mivel nincs belső, nincs belső súrlódás sem, így alacsonyabb gördülési ellenállást érhetünk el. Ez azt jelenti, hogy a gumik könnyebben gördülnek, így kevesebb energiát igényelnek a haladáshoz, ami hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a kerékpározást.
  • Nagyobb defektvédelem: A tömlő nélküli rendszer csökkenti a defektek kockázatát, mivel nincs tömlő, ami meggyűrődhet vagy szakadhat.
  • Alacsonyabb nyomás: A tubeless rendszer lehetővé teszi az alacsonyabb nyomás használatát, ami jobb tapadást és kényelmet biztosíthat terepen.

Hátrányai:

  • Magasabb kezdeti költség: A tubeless rendszer beszerelése és karbantartása drágább lehet, mivel speciális felnire és szelepre is szükség van.
  • Nehezebb karbantartás: A tubeless rendszer szerelése és karbantartása körülményesebb lehet.

Belsővel szerelt gumik előnyei:

  • Alacsonyabb kezdeti költség: A hagyományos belsővel szerelt kerékpárgumik olcsóbbak, és a standard felnik használhatók.
  • Egyszerűbb szerelés és karbantartás: A belsővel szerelt rendszer könnyebb szerelést és karbantartást tesz lehetővé, mivel nincs szükség speciális felszerelésre vagy anyagokra.

Hátrányai:

  • Nagyobb defektkockázat: A belső sérülhet vagy szorulhat, ami defektet okozhat.
  • Magasabb gördülési ellenállás: A belső súrlódása növelheti a gördülési ellenállást, ami befolyásolhatja a teljesítményt.

Összességében a tubeless gumi azoknak lehet ideális választás, akik hajlandóak befektetni a kezdeti költségbe, és nagyobb defektvédelmet és alacsonyabb gördülési ellenállást keresnek. Viszont a hagyományos belsővel szerelt gumik alkalmasabbak lehetnek azoknak, akik kisebb költségvetéssel rendelkeznek, vagy egyszerűbb szerelést és karbantartást preferálnak.

Nézd meg külső – és belső gumi választékunkat!

Különböző útviszonyok mellett milyen gumiköpenyt válassz?

Aszfalt, városi használat

Az aszfaltra és városi használatra tervezett kerékpárgumik általában sima futófelülettel rendelkeznek, ami alacsonyabb gördülési ellenállást biztosít az aszfalton való könnyedebb haladáshoz. Közepes szélességük optimális kényelmet és stabilitást nyújt a városi környezetben, és defektvédelmi réteggel rendelkeznek az éles tárgyak okozta defektek csökkentése érdekében. 

Fontos, hogy olyan gumit válasszunk, amely kényelmes vezetést és tartósságot biztosít az aszfalton való használat során, és jó vízelvezetéssel rendelkezik a csúszás megelőzése érdekében nedves útvonalakon. 

Városi használatra jól működhetnek például a trekking kerékpárgumik, melyek közepes szélességűek és kényelmes városi használatra megfelelőek.

Országút 

Az országúti kerékpározáshoz olyan gumiköpenyt érdemes választani, amely kiváló tapadást, alacsony gördülési ellenállást és kényelmet biztosít a hosszabb távokon. 

Az alacsony gördülési ellenállás lehetővé teszi a könnyedebb haladást és a jobb sebesség fenntartását az egyenletes aszfalton. A sima futófelületű gumik kiváló választást jelentenek az országúti kerékpározáshoz, mivel minimalizálják a gumik és az út közötti súrlódást. 

Emellett érdemes olyan gumit választani, amely jó defektvédelmi tulajdonságokkal rendelkezik, hogy minimalizáljuk a defektek kockázatát hosszabb távokon. Az alacsony gördülési ellenállás mellett fontos a kiváló tapadás is az országúti kerékpárgumik kapcsán, különösen száraz és nedves útviszonyok között, hogy biztonságos és stabil kerékpározást biztosítsunk. 

Földút, kirándulás (trekking)

Földútra és kiránduláshoz, vagyis trekking kerékpározáshoz olyan gumiköpenyt ajánlott választani, amelyek megfelelő tapadást, kényelmet és tartósságot biztosítanak vegyes terepen. 

Ezek a gumik általában közepes mintázattal rendelkeznek, hogy megfelelő tapadást nyújtsanak aszfalton és könnyen kezelhetők legyenek laza talajon vagy murvás úton is. Fontos szempont az is, hogy ezek a gumik legyenek elég tartósak és ellenállók ahhoz, hogy kezeljék a különböző terepviszonyokat és az esetleges éles tárgyakat, amelyek a földúton vagy az erdőben találhatók. 

Emellett érdemes olyan gumit választani, amely jó defektvédelmi tulajdonságokkal rendelkezik, hogy minimalizáljuk a defektek kockázatát a túrák során. 

A trekking kerékpárgumik között az egyik legelterjedtebb típus a cross trekking gumi, ami közepes mintázattal rendelkezik, és alkalmas vegyes terepre; valamint a 28as trekking gumi, mely kifejezetten városi és könnyű terepekre ajánlott.

Hegyi utak, downhill, nehéz, technikás terepek

Hegyi utakon, downhill és nehéz, technikás terepeken való kerékpározáshoz olyan gumiköpenyt érdemes választani, amelyek kiváló tapadást, stabilitást és ellenállást biztosítanak a változatos és extrém terepviszonyok között. 

Ezek a gumik általában szélesebb és mélyebb mintázattal rendelkeznek, hogy jobb tapadást és irányíthatóságot biztosítsanak a laza talajon, kavicsos úton és meredek lejtőkön. 

Fontos, hogy ezek a gumik legyenek rendkívül tartósak és strapabírók, hogy képesek legyenek ellenállni az éles köveknek, gyökereknek és egyéb akadályoknak a terepen. 

Emellett érdemes olyan gumit választani, amely jó defektvédelmi tulajdonságokkal rendelkezik, mivel a defekt a nehéz terepen nemcsak bosszantó, hanem veszélyes is lehet. 

Kifejezetten nehéz, technikás terepekre a downhill gumik ajánlottak, ahol fontos a nagy tapadás és az ellenállóképesség. 


Gyakran ismételt kérdések a
kerékpárgumival kapcsolatban


Hogyan lehet megfelelően felfújni a kerékpárgumit?

A kerékpárgumik megfelelő felfújása alapvető a biztonságos és kényelmes kerékpározáshoz. Először is, ellenőrizd a gumi oldalán található ajánlott nyomásértéket (PSI vagy bar). Használj a szelep típusának megfelelő pumpát: Presta vagy Schrader típusút. Csatlakoztasd szorosan a pumpát a szelepre, majd pumpáld fel a gumit a kívánt nyomásra, figyelve a nyomásmérőt. Miután elérted a megfelelő nyomást, távolítsd el a pumpa fejét, és zárd le a szelepet. Rendszeresen ellenőrizd a nyomást, különösen hosszabb utak előtt, hogy a gumik mindig optimális állapotban legyenek, ami javítja a kerékpár irányíthatóságát és csökkenti a defekt kockázatát.

Melyik a legjobb kerékpárgumi márkák?

A legjobb kerékpárgumi márkák közé tartozik a Continental, Schwalbe, Michelin, Maxxis, Pirelli, Vittoria és Hutchinson. Ezek a márkák híresek kiváló minőségükről, tartósságukról és innovatív technológiájukról, emellett széles választékot kínálnak különböző kerékpározási stílusokhoz és terepviszonyokhoz. Például a Continental és a Schwalbe különösen erősek a defektvédelemben és a tapadásban, míg a Maxxis és a Vittoria az MTB és downhill gumik terén kiemelkedő. 

Hogyan lehet megelőzni a kerékpárgumi defektet?

A kerékpárgumi defekt megelőzése érdekében használj defektvédelmi technológiával ellátott gumikat és minőségi belső gumikat, tartsd a gumikat megfelelő nyomáson, és alkalmazz defektgátló folyadékot tubeless gumik esetén. Kerüld el az úthibákat, éles tárgyakat, rendszeresen ellenőrizd a gumik állapotát, és távolítsd el a beleakadt apró tárgyakat. Ezen kívül használj defektvédő szalagot a belső és a külső gumi között extra védelemért. Ezek az intézkedések jelentősen csökkentik a defekt kockázatát, így biztonságosabb és zökkenőmentes kerékpározást biztosítanak.

Hogy alakulnak a kerékpárgumi csere árai?

A kerékpárgumi csere árai nagymértékben függnek a gumi minőségétől és típusától. Az alap gumik ára 3000-5000 forint között mozog darabonként, a középkategóriás gumik 6000-10,000 forintba kerülnek, míg a prémium kategóriás gumik 10,000-20,000 forint között vannak. Speciális gumik, például downhill vagy verseny gumik akár 20,000-30,000 forintba is kerülhetnek. Ha szervizben végezteted a cserét, a munkadíj általában 2000-5000 forint körül mozog kerekenként. Így a kerékpárgumi csere teljes költsége alap gumik esetén 5000-10 000 forint, középkategóriás gumik esetén 8000-20 000 forint, prémium gumik esetén pedig akár 15 000-40 000 forint is lehet.


Hogyan zajlik a
kerékpárgumi javítás lépésről lépésre?

  1. Kerék eltávolítása:
  • Fordítsd meg a kerékpárt, hogy könnyebben hozzáférj a kerekekhez.
  • Ha van gyorskioldó, oldd fel, vagy használd a megfelelő szerszámot a kerékagy csavarjainak meglazításához.
  • Vedd le a kereket a kerékpárról.

 

  1. Gumi és belső eltávolítása:
  • Engedd ki teljesen a levegőt a belső gumiból.
  • Használj gumileszedő szerszámokat (gumileszedő kanál), hogy óvatosan leemeld a külső gumi egyik oldalát a felniről.
  • Vedd ki a belső gumit a külső gumiból.

 

  1. A defekt helyének meghatározása:
  • Fújd fel a belső gumit kissé, és hallgasd meg, honnan szökik a levegő, vagy merítsd vízbe a belsőt, és figyeld, hol jelennek meg a buborékok.
  • Jelöld meg a lyuk helyét.

 

  1. A gumi javítása:
  • Szárítsd meg a sérült területet, és tisztítsd meg, hogy ne legyen rajta szennyeződés.
  • Dörzsöld meg a lyuk környékét egy csiszolópapírral vagy a javítókészlethez mellékelt dörzsivel.
  • Kenj ragasztót a lyuk körüli területre, és várj, amíg a ragasztó majdnem megszárad (tapintásra már nem ragad).
  • Helyezd fel a foltot a ragasztott területre, nyomd le erősen, és várj néhány percet, hogy megszilárduljon.
  1. Összeszerelés:
  • Ellenőrizd a külső gumi belső felületét, hogy nincs-e benne szilánk vagy éles tárgy.
  • Tedd vissza a belső gumit a külső gumiba, majd helyezd vissza a külső gumit a felnire.
  • Győződj meg róla, hogy a belső gumi sehol sem csípődik be a külső gumi alá.
  1. Kerék visszahelyezése:
  • Tedd vissza a kereket a kerékpárra, és rögzítsd a gyorskioldóval vagy a csavarokkal.
  • Fújd fel a gumit a megfelelő nyomásra, ügyelve arra, hogy a gumi egyenletesen üljön a felnin.
  1. Utolsó ellenőrzések:
  • Ellenőrizd, hogy a kerék megfelelően van-e rögzítve, és a gumi megfelelően fel van-e fújva.
  • Fordítsd vissza a kerékpárt, és végezz egy gyors tesztet, hogy minden rendben működik-e.

Ezek a lépések segítenek a kerékpárgumi hatékony és biztonságos javításában, biztosítva a zökkenőmentes és biztonságos kerékpározást.


Mit jelentenek a
kerékpárgumi oldalfalán található számok és feliratok?

Az első szám a gumi szélességét jelöli milliméterben, a második szám a felnibelső átmérőjét (külső átmérő), amelyhez a gumi illeszkedik. Például egy gumi, amelynek oldalfalán az "ETRTO 28-622" felirat szerepel, azt jelenti, hogy a gumi szélessége 28 mm, és a felnibelső átmérője 622 mm (azaz 700c kerékméret). Emellett a gumi oldalán gyakran találhatók még egyéb információk, például a maximális terhelhetőség és az ajánlott nyomás értékek, amelyek fontosak a gumi megfelelő használatához és karbantartásához.

BELO BIKE: Prémium kerékpárgumi külső-belső Biatorbágyon és a webáruházban

A BELO BIKE egy prémium kerékpárokat és kerékpárgumikat árusító webáruház és üzlet, amely Biatorbágyon található. Az üzletünk és a webshopunk egyaránt lehetőséget nyújt külső-belső kerékpárgumik vásárlására.

  • Az üzletben a választáshoz szakszerű segítséget és személyes tanácsadást biztosítunk. Emellett a kerékpárokat a méreteidre állítjuk, hogy vásárlás után akár el is indulhass első utadra új kerékpároddal.
  • A boltban kerékpárgumik széles választékával várunk, ahol különböző típusokból választhatod ki az az igényeidnek megfelelő kerékpárgumit.
  • A kerékpárgumikra gyártói garancia vonatkozik, emellett szervizelési lehetőséget is kínálunk a vásárlók számára. 

Kerékpárgumit szeretnék!

 

Milyen gyakran érdemes cserélni a kerékpárgumit?

A kerékpárgumi cseréjének gyakorisága függ a kerékpár típusától, használati módjától, az utak állapotától és a gumi anyagától. Általánosságban elmondható, hogy a kerékpárgumit érdemes cserélni, ha már jelentős kopás jelei mutatkoznak rajta, például, ha a futófelületen kopásnyomok, repedések vagy deformációk láthatók. A kerékpározási stílus is befolyásolja a gumi kopását; például az MTB gumiknak gyakrabban kell cserélődniük, mivel a terepen való használat nagyobb kopást okozhat. Összességében elmondható, hogy egy jó minőségű kerékpárgumi általánosságban 3000-5000 kilométert bír ki. 

Összegzés

A kerékpárgumi fontos része a kerékpárnak, a megfelelő választás pedig segíti a biztonságos, kényelmes és hatékony kerékpározást. Nem mindegy, hogy a különböző útviszonyokhoz és a kerékpározási céljaidhoz milyen gumit választasz, az ugyanis nagyban meghatározza a biztonságot és a hatékonyságot is.